E-mail marketing – od czego zacząć?
Zastanawiasz się od czego rozpocząć swoją przygodę z e-mail marketingiem? Oto 10 praktycznych wskazówek, które w prosty sposób pozwolą Ci przygotować efektywny mailing. To co? Zaczynamy!
1. Lista odbiorców
Bardzo ważnym elementem, który często przesądza o skuteczności kampanii mailingowych, jest jakość listy odbiorców. Zastanów się w jaki sposób ją pozyskałeś. Czy adresy zostały zebrane w trakcie Twoich własnych działań (np. kampanie typu lead generation)? Czy zakupiłeś bazę kontaktów? Zwykle własne adresy wykazują wyższy wskaźnik otwarć wiadomości (open rate).
Podczas pozyskiwania odbiorców newslettera warto zastosować zapis na listę mailingową w modelu double opt-in. Odbiorca po zapisaniu się na newsletter, otrzyma, na podany przy rejestracji adres e-mail, wiadomość z prośbą o potwierdzenie chęci otrzymywania od nas mailingu. Taka forma zapisu zabezpiecza nas przed pozyskiwaniem niewartościowych – spamowych bądź fikcyjnych adresów e-mail.
Pozyskanie wartościowej bazy adresów e-mail to jedno, drugie to właściwe segmentacja tej listy. Podział listy odbiorców na segmenty pozwoli nam bardziej precyzyjnie, przez co efektywniej, kierować nasze komunikaty. Listę odbiorców możemy podzielić np.: według płci, miasta, nowych/powracających użytkowników, wartości koszyka, itp. Listę odbiorców należy optymalizować – usuwać e-maile o zerowej liczbie otwarć czy zdublowane adresy. Pamiętaj segmentuj swoją bazę i personalizuj przekaz.
Pamiętaj, że każda baza z danymi odbiorców powinna zostać zarejestrowana w GIODO.
2. Responsywny szablon wiadomości
Dziś przeszło jedna trzecia maili otwierana jest na urządzeniach mobilnych, dlatego przygotowując mailing upewnij się, że Twoja wiadomość będzie równie dobrze wyglądała na ekranie monitora, jak i na wyświetlaczu smartfona. Korzystaj z responsywnych szablonów wiadomości, które przystosują zawartość newslettera do konkretnej wielkości ekranu.
3. Temat e-maila i nadawca
Codziennie na skrzynkę otrzymujesz wiele wiadomości. Co sprawia, że otwierasz akurat tą konkretną? Czy to temat maila i nadawca decydują? Zastanawiasz się jak komponować temat wiadomości? Powinien być krótki, intrygujący, informować o zawartości wiadomości i korzyściach dla odbiorcy (rabat, aktualne informacje, porady, nowości). Równie ważny jest nadawca – możesz zastosować nazwę firmy, imię pracownika + nazwa firmy, imię i nazwisko. Co działa najlepiej? Testuj – nie ma uniwersalnej reguły.
4. Stosuj preheader
Preheader to kilka dodatkowych słów, które widzi odbiorca wraz z tytułem wiadomości. Dobrze go wykorzystaj– możesz w nim doprecyzować temat wiadomości i zaintrygować odbiorcę. Uwaga! Preheader nie pojawia się w każdym programie pocztowym, jednak te najpowszechniej stosowane wyświetlają tą dodatkową treść. Preheader występuje w gmail.com, Outlook, Android, iOS. Nie wyświetla się użytkownikom programów: thunderbird i outlook.com.
5. Call to action
Pamiętaj, by w treści maila zawrzeć konkretne wezwanie do działania – przycisk z „call to action”. Przykład: „Zapisz się!”, „Sprawdź”, „Odbierz rabat!”.
6. Link wypisu z newslettera
Każdy wysłany do odbiorcy newsletter musi zawierać link z możliwością wypisania się z listy subskrybentów. Zadbaj o to, by Twoje działania były zgodne z prawem. Jeśli Twoi odbiorcy otrzymywać będą wartościowe, spersonalizowane informacje w odpowiedniej dawce odsetek użytkowników, którzy wypiszą się z bazy będzie bardzo niski.
7. Testowa wysyłka
Nim wyślesz newsletter do swoich odbiorców, przeprowadź testy. Sprawdź, czy wiadomość zostanie pozytywnie zweryfikowana przez filtry antyspamowe i czy będzie poprawnie wyświetlana przez wszystkie systemy pocztowe.
8. Czas wysyłki
Cała zabawa polega na tym, by znaleźć odpowiedni dzień tygodnia i porę dnia, która zapewni Twojej wiadomości najwyższy współczynnik otwarć, a także konwersji (pożądanych działań ze strony odbiorcy). Znajdź odpowiedni dla Twojego biznesu czas wysyłki – w tym celu śledź dokładnie wyniki z każdej przeprowadzonej kampanii mailingowej. Testuj, testuj, testuj – tylko tak znajdziesz „złoty czas”.
9. Testy A/B
Nie wiesz jaki tytuł wiadomości zadziała na Twoich odbiorców? Zastanawiasz się, czy kolorystyka i treść mailingu jest odpowiednia? Które call to action powoduje reakcje odbiorców? Testuj różne formy wiadomości, sprawdzaj wyniki, analizuj i wdrażaj zmiany.
10. Optymalizacja
Maksymalizuj efekty e-mail marketingu przez bieżące analizowanie i optymalizowanie działań. Nie zapominaj o odświeżaniu i segmentowaniu listy odbiorców, personalizowaniu przekazu, automatyzacji marketingu, weryfikowaniu czasu wysyłki i testowaniu rożnych wariantów treści/zawartości mailingu. Powodzenia!